Guilan Pain Clinic

Guilan Pain Clinic

Acupuncture and low back pain

در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را یکی ازموثر ترین روش های درمان کمر درد و دیسک کمر معرفی نمود . تحریک سوزن های طب سوزنی سبب آزاد سازی موادی در سلول های بدن و متعاقب آن، موجب تقویت سیستم ایمنی و تحریک رشد و ترمیم اندام ها می گردد. این روش همچنین، منجر به افزایش مایع میان بافتی اطراف دیسک مبتلا، افزایش فعالیت بدن برا ی ترمیم و از بین بردن التهاب بافت و درد حاصل از آن و از کار انداختن (بلوکه کردن ) اعصاب انتقال دهنده حس درد، می شود.

از دیگر روش های درمانی سنتی کمر درد میتوان به بعضی از حرکات فشاری و کششی  اشاره کرد که توسط بعضی از افراد به طور تجربی برای درمان دردهای استخوانی و به خصوص کمر درد صورت می پذیرد . هر چند بعضی از از موارد به کارگیری این نوع حرکات می نواند سبب بهبود نسبی و موقتی درد شود اما به دلیل کورکورانه بودن و عدم استفاده از امکانات تشخیصی مانند سی تی اسکن و MRIو نداشتن علم و تخصص و شناخت اناتومیکی و فیزیولوژیکی علمی از بدن انسان می تواند موجب بروز عوارض شدید و حتی گاهی اوقات باعث بیرون زدگی حاد دیسک مهره کمر و ضایعات نخاعی و در نتیجه  عدم کنترل ادرار و مدفوع و فلج اندام های تحتانی گردد .

دارو درمانی

درمان های دارویی معمولا اولین اقدام جهت کاهش و درمان علامتی کمر درد می باشند .

 استفاده از دارو های مالیدنی (پماد)  خوراکی ( داروهای گیاهی و شیمیایی )و دارو های تزریقی در درمان کمر درد ها متداول بوده و بیماران گاهی از روی ناچاری و یا دستور  پزشک از آنها استفاده  می کنند اثرات این داروها به صورت کاستن التهابات ، شلی  عضلانی و تسکین درد (مسکن ها ) بروز می کند و در مواردی که بیمار دچار آسیب جدی در ناحیه ستون فقرات کمری مانند بیرون زدگی دیسک کمر شده باشد  کافی نبوده و نیاز به اقدامات مداخله ای  تخصصی پزشکی می باشد از سویی مصرف مداوم و طولانی دارو های شیمیایی اثرات مخرب کبدی و کلیوی را به دنبال خواهد داشت .

عمل جراحی :

در این روش بیمار در مراکز درمانی تخصصی تحت بیهوشی عمومی توسط جراحان مغز و اعصاب با برش در ناحیه مبتلا به دیسک بیرون زده یا پاره شده و خارج کردن آن مورد مداوا قرار می گیرد .

جراحی دیسک کمر به غیر از موارد اورژانس پارگی دیسک کمر با توجه به  عوارض عمل و ریسک بیهوشی و هم چنین شکایت بیماران از درد پس از عمل جراحی به عنوان اخرین راهکار در درمان  این بیماران مطرح بوده و تقریبا اکثر متخصصین این رشته در این امر اتفاق نظر دارند .