Guilan Pain Clinic

Guilan Pain Clinic

کاربرد ازون در درمان بیماریها

ازون به عنوان یکی از گازهای بسیار مهم در اتمسفر  شناخته می شود . وجود لایه ازون در اتمسفر سبب محافظت از موجودات زنده در مقابل اشعه ماورا بنفش و اثرات مخرب آن می شود . بنابراین  زندگی ارگانیسم های روی زمین را حفظ کرده و اشعه ماورا قرمز را که از زمین میرسد  جذب می نماید و مانع از سرد شدن آن می گردد .

ازون به عنوان یک اکسیدان قوی میل ترکیبی بالایی با تمام ترکیبات آلی و غیرآلی را دارد . بنابراین قادر خواهد بود اثرات متفاوتی را در بدن ایجاد کند . ازون در اواخر قرن هجدهم  کشف گردید و بعد ها به علت بوی بخصوصی که در غلظت های بالا ایجاد می شود آن را به نام ازون یا گاز بودار نامیدند .این واژه از کلمه یونانی OZONEگرفته شده است .

 



ازون در صنعت کاربردهای بالایی از قبیل تصفیه آب که به ویژه در پاریس از آن استفاده می شود و همچنین در صنایع  منسوجات و سلولز و رنگرزی کاربرد دارد .از خواص ضد باکتریایی ازون در پرورش صدف های خوراکی استفاده می گردد.

تاریخچه ازون در پزشکی در قرن بیستم آغاز شد . در جریان جنگ جهانی اول ازون  به منظور درمان زخم ها  و عارضه ی پای سنگر و گانگرن به کار گرفته شد . هم چنین بعد ها برای درمان سرطان و زخم بستر استفاده شد . امروزه پس از 125 سال استفاده از ازون پزشکی در بسیاری از کشور های جهان مانند :آلمان ، فرانسه ،ایتالیا ،روسیه ،ژاپن و امریکا به کار گرفته می شود . در حال حاضر انجمن بین المللی ازون کنگره هایی را دنیا برگزار میکند . ازون  دارای اثرات متفاوت درمانی  می باشد .

مهم ترین کاربرد ان در پزشکی شامل :

  1. اثرات قوی از بین برنده ی عفونت های باکتری ، قارچ و ویروس
  2. اثرات ضد التهابی
  3. اثرات تسکین دهنده درد
  4. خواص سم زدایی
  5. افزایش میزان اکسیژن خون و تقویت آنزیم
  6. خواص انتی اکسیدان
  7. اثر بر سیستم انعقادی خون
  8. تقویت سیستم ایمنی

با توجه به مکانیسم های بالا ازون در درمان بیماریهای به همراه درد از قبیل :رماتیسم ،اریترماتوزسیستمتیک،اسکلردودرمی،پلومیوزیت،فیبرومیوزیت،اسپوندیلیت آنکلیوزان،استئوآرتریت(ورم استخوان مفصل )درمان کمر درد و دیسک های  ستون فقرات و آرتروز زانو دارد .

ازون در درمان عفونت و بیماری های عفونی ،زخم های عفونی استئومیلیت و عفونت استخوان ،زخم بستر استئو ارتریت و بیماری های قلبی عروقی و فشار خون ،دیابت، برونشیت ،عفونت های کلیه و پیلونفریت ،زخم های گوارشی و زخم معده و اثنی عشر و ورم معده و انواع کولیت  هاو بیماری های روده ای ،هپاتیت و بیماریهای  کبدی ،بیماریهای عفونی زنان ،بیماریهای پوستی از قبیل هرپس ،پیسوریازیس کاربرد دارد و در بیماریهای عروقی مغز و بیماریهای التهابی سیستم عصبی مانند مننژیت و آنسفالیت کاربردهای وسیعی دارد . امروزه در درمان بیماران مبتلا به ایدز نیز از این گاز استفاده میشود .

درمان با ازون بسیار بی خطر و عاری از عوارض نامطلوب جانبی است. ازون را در فرم های متفاوت از قبیل : تجویز ازون نوشیدنی ،اغشته کردن خون با ازون و تزریقات داخل مفصلی و داخل عضلانی و پوستی و بسیاری از روش های  دیگر می توان استفاده کرد .

 

Posted On: Writer:
روابط عمومی